Hoe ziet een cv eruit? Het is een vraag die wij regelmatig van onze kandidaten krijgen. Veel mensen hebben moeite om een correct cv op te stellen, waardoor er veel talent verloren gaat.
Een cv bestaat uit een aantal standaard elementen, maar die wel op een dergelijke manier kunnen worden ingevuld dat het cv onderscheidend is. In dit artikel lees je niet alleen hoe een cv eruit ziet, maar krijg je ook tips om een onderscheidend curriculum vitae te maken.
Het cv bestaat uit een aantal standaard onderdelen. Het gaat om de volgenden:
Persoonlijke gegevens
Profielschets
Opleidingen
Werkervaring
Vaardigheden
Nevenactiviteiten
Hobby’s
Referenties
Het eerste onderdeel op het cv zijn de persoonlijke gegevens. De persoonlijke gegevens bestaan uit naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer. Ook voegen veel mensen bovenaan de persoonlijke gegevens een profielfoto toe. Het plaatsen van een nationaliteit, geboortedatum en geslacht zijn gebruikelijk, maar niet verplicht. Dit komt omdat het discriminatie in de hand kan werken. Wees er wel bewust van dat het noemen van zoveel mogelijk persoonlijke gegevens voor helder beeld kan zorgen bij de organisatie. Dit komt het cv vaak ten goede.
Na de persoonlijke gegevens is het gebruikelijk om een korte introductie te presenteren. In twee tot drie zinnen laat je in de profielschets merken wat voor type persoon je bent en naar wat voor baan je op zoek bent. Door een krachtige profielschets te plaatsen kan een HR medewerker een positieve indruk van je krijgen. Een goede manier om jouw profielschets te schrijven is door de vacature waarop je solliciteert in je achterhoofd te houden. Wanneer je solliciteert op een leidinggevende functie is het bijvoorbeeld verstandig om te noemen dat je houdt van werken met mensen en je over organisatorische vaardigheden beschikt.
Nadat je een profielschets hebt gemaakt kan je de opleidingen presenteren. Het is hierbij belangrijk om alleen opleidingen te laten zien die relevant zijn voor de functie waarop je solliciteert. Het heeft bijvoorbeeld weinig meerwaarde om je basisschool of middelbare school toe te voegen aan de lijst met opleidingen. Echter, indien je solliciteert als timmerman is het wel verstandig om aan te tonen dat jij een vierjarige timmeropleiding hebt gevolgd.
Het belangrijkste onderdeel van het cv is in veel gevallen werkervaring. Je mag zelf bepalen of je de werkervaring voor of na de opleidingen presenteert. Vaak wordt gesteld dat het langste onderdeel het best bovenaan kan komen te staan. Als jij jouw opleidingen belangrijker vindt dan de werkervaring (bijvoorbeeld als je pas bent afgestudeerd), is het logisch dat je begint met de opleidingen. Ook bepaal je zelf welke werkervaring je aan het cv toevoegt. Als je veel werkgevers hebt gehad dan is het logisch dat je een keuze maakt voor de meest relevante banen, aansluitend op de functie waarop je solliciteert.
Één van de onderdelen op een cv die met regelmaat vergeten wordt is het onderdeel vaardigheden. Een ieder heeft meerdere vaardigheden die op een cv kunnen worden toegevoegd. Het kan handig zijn om een specifieke vaardigheid te benoemen die relevant zijn voor de betreffende vacature. Solliciteer je op een leidinggevende functie? Dan kan het bijvoorbeeld verstandig zijn om jouw organisatorische vaardigheden te noemen. Overigens is het aan te raden om niet te veel vaardigheden te noemen. Noem tussen de vier en zes vaardigheden op je cv om het geloofwaardig over te laten komen.
Het benoemen van nevenactiviteiten op het cv is een slimme keus. Zeker wanneer je als starter op zoek bent naar een baan kan een nevenactiviteit plaatsen een extra stimulans voor de recruiter zijn om jou uit te nodigen. Nevenactiviteiten geven daarnaast aan waarvoor jij graag een stapje extra zet. Train jij bijvoorbeeld wekelijks een jeugdelftal bij jouw plaatselijke voetbalclub? Dan kan dat een mooie nevenactiviteit zijn om te noemen op het cv.
Over het noemen van hobby’s zijn de meningen verdeeld. Hobby’s worden enkel op een cv vermeld wanneer er ruimte voor is, want ze zijn minder relevant dan eerder genoemde zaken. Toch kunnen hobby’s veel zeggen over je persoonlijkheid. Iemand die als hobby hardlopen, tennis en wielrennen heeft komt sportief over. Daarnaast is het verstandig om de hobby te koppelen aan de vacature waar je op solliciteert. Noem bijvoorbeeld dat je met jouw sportiviteit een uitstekende kandidaat bent om als fitnessinstructeur aan de slag te gaan.
Met referenties wordt aangegeven welke personen de vacature verstrekkende organisatie kan benaderen om erachter te komen hoe het is om met jou samen te werken. Het zijn bijvoorbeeld ex-werkgevers of oud-collega’s. Wanneer je besluit om een referentie aan jouw CV toe te voegen dan is het belangrijk dat de referentie hiervan op de hoogte is. Hierdoor kan diegene zich voorbereiden. Ben jij een starter en denk je dat je nog geen referenties hebt? Geen paniek. Dan kan je altijd kijken of je een oud stagebegeleider, een oud docent of je leidinggevende bij je bijbaan kan inschakelen.
Wanneer je alle onderdelen van het cv voor jezelf beschreven hebt wordt het tijd om het cv op te maken. Hoe jouw cv eruit moet zien is afhankelijk van de vacature waarop je reageert. Solliciteer jij op een zakelijke vacature, dan is het verstandig om te kiezen voor een cv met een meer zakelijke opmaak. Ga je solliciteren op een creatieve functie, dan kies je eerder voor een gedurfder cv.
Voor het opmaken van jouw cv zijn er verschillende tools beschikbaar. Je kan kiezen voor een relatief eenvoudig cv met bijvoorbeeld Word of Google Docs, maar je kan ook kiezen voor een applicatie als Adobe Illustrator of Canva.
Lukt het jou niet om tot een duidelijk cv te komen? Dan kunnen de onderstaande tips verder helpen.
Een makkelijk te lezen cv is voor een recruiter erg belangrijk. Wanneer de recruiter snel kan lezen wat voor vaardigheden jij hebt, waar je zoal werkervaring hebt opgedaan en wat voor opleiding je hebt genoten kan hij of zij snel tot een oordeel komen. Zorg daarnaast dat je het cv in duidelijke en begrijpelijke taal schrijft.
Indien je weinig of geen ervaring hebt is het verstandig om jouw cv te beperken tot één pagina. Heb je wat meer ervaring dan kan je jouw cv uitbreiden naar twee pagina’s. Langer dan twee pagina’s is een goed cv zelden, omdat er dan te veel irrelevante informatie op staat. Zorg dat je alleen de relevante en interessante informatie op jouw cv plaatst.
We hebben het al een aantal keer genoemd, maar het is essentieel om de cv aan te laten sluiten op de vacature waarop je reageert. Dit zorgt er tevens voor dat je geen irrelevante informatie in het cv laat terugkomen die voor de recruiter niet of nauwelijks waarde toevoegt. Kijk daarom goed naar de beschrijving van de vacature en zorg dat je jouw cv hierop laat aansluiten.
Het versturen van jouw cv als PDF komt professioneel over. Bovendien weet je zeker dat jouw toekomstig werkgever het CV kan lezen.
Zorg er te allen tijde voor dat het cv positief geformuleerd is. Het is niet de bedoeling dat je je in een cv kritisch uitlaat over een vorig werkgever of schrijft over moeilijke periodes in jouw carrière. Je cv moet een positief beeld van je schetsen.
Wanneer jij vaardigheden benoemd op je cv is het verstandig om deze te ondersteunen met bewijs. Als jij in jouw cv hebt aangegeven dat je organisatorische vaardigheden hebt, ondersteun dit dan met relevante voorbeelden. Zeg bijvoorbeeld dat je in het verleden hebt gewerkt als afdelingshoofd bij een bepaalde organisatie. Met tonen van relevante voorbeelden zorgt voor sterker verhaal voor de recruiter.
Het is essentieel dat jouw cv foutloos is. Niet alleen moeten zaken als werkervaring, opleidingen en vaardigheden feitelijk zijn, maar ook moet het cv vrij zijn van grammaticale- en spellingsfouten. Door een foutloos cv af te leveren toon jij aan professioneel te zijn en oog voor detail te hebben.
Er zijn veel cv clichés die veel mensen gebruiken. Het gaat om clichés als “teamplayer zijn”, “creatieveling” of “harde werker”.
Probeer het gebruik van dit soort uitspraken te beperken, want het zegt weinig over jou als kandidaat. Het gebruik van deze clichés zal bij recruiters eerder het gevoel van “daar heb je er weer één” geven, dan dat ze er enthousiast van worden. Wil je deze clichés toch graag gebruiken? Zorg dan op zijn minst dat ze met goede voorbeelden ondersteund worden.
Veel mensen gebruiken schalen om aan te tonen wat voor vaardigheden ze hebben. Echter, het gebruik van schalen is in veel gevallen nietszeggend. Als een recruiter leest dat jij jezelf als ⅚ beoordeelt op Microsoft Word, weet de recruiter nog steeds niet hoe goed jij eigenlijk bent. Het is in dat geval verstandiger om aan te geven hoeveel ervaring jij hebt of dat je bepaalde certificaten hebt behaald.
Tot slot is het belangrijk om transparant te zijn in je cv. Wanneer je bepaalde gaten hebt in jouw cv omdat je gereisd hebt of persoonlijke projecten hebt uitgevoerd is het belangrijk om hier transparant over te zijn. Het uitleggen van deze gaten in je cv zorgen voor minder vraagtekens bij de recruiters.
Efficiëntie en innovatie: Praktisch advies voor vakmensen in de Procestechniek
In de snel veranderende wereld van de procestechniek is het cruciaal dat je als vakprofessional voortdurend bijleert en jezelf ontwikkelt. Of je nu een operator, monteur of een andere technische specialist bent, deze adviezen helpen je om te excelleren in je vakgebied.
Hoe zorg je voor een goede balans tussen werk en privé?
Een goede balans tussen werk en privéleven is essentieel voor een gezonde levensstijl en kan helpen stress en burn-out te voorkomen.
In deze blog geven wij tips over hoe je een betere balans kunt vinden tussen werk en privéleven, zoals het stellen van grenzen, het nemen van pauzes en het plannen van vrije tijd.
Ontdek je talenten in werk: 5 stappen naar succes
Of je nu net begint aan je carrière of al jarenlang werkervaring hebt, het ontdekken van je talenten in werk is een belangrijk onderdeel van persoonlijke groei en succes.
In deze blog omschrijven wij vijf stappen die je kunt nemen om je talenten in werk te ontdekken.
De voordelen van empathisch vermogen op jouw werkplek
Empathie is een vaardigheid die steeds belangrijker wordt in onze steeds meer verbonden en diverser wordende samenleving. In het bijzonder is het belangrijk op onze werkplek, waar we dagelijks met een breed scala aan mensen communiceren.
Benieuwd hoe dit kan leiden tot een meer positieve werkcultuur en betere resultaten voor jouw organisatie? Check deze blog.
De 36 urige werkweek: de voor- en nadelen van 36 uur werken per week
De 36-urige werkweek krijgt steeds meer bekendheid, meer bedrijven kiezen ervoor om van de gebruikelijke 40-uur af te stappen en dat is niet voor niets. Een 40-urige werkweek neemt namelijk een groot deel van je leven in beslag en een werkweek van 36-uur kan daar verandering in brengen. 36 uur werken per week kent voor- en nadelen, in deze blog zetten wij ze voor je op een rij!
Tien signalen dat je je baan niet leuk vindt en op zoek moet gaan naar iets anders
Je voelt al een tijdje dat het niet lekker loopt. Op het werk voel je je niet (meer) zo op je plek, maar doet je best om maar gewoon door te gaan, de knop om te zetten en je vooral ‘niet zo aan te stellen’. Totdat je merkt dat je het eigenlijk helemaal niet volhoudt, je deze signalen niet meer kunt negeren en je steeds beter gaat beseffen dat je je werk toch echt niet meer leuk vindt.